Page 57 - Gezondheid bereikbaar voor iedereen!
P. 57

COLUMN HERMAN VAN DER WEIDE



                                          Luisteren





















                         et wordt                                                       niet lezen. Luisteren naar
                         gaandeweg                                                      elkaar en luisteren naar
                         duidelijk dat                                                  de schrijver met het ver-
                H kinderen                                                              haal. Pas als je ‘luistert’
                steeds minder lezen. En                                                 naar het verhaal in het
                dat vinden ambtena-                                                     boek leer je lezen. Het
                ren en de politiek niet                                                 verhaal ‘pakt’ je opeens.
                goed, zeggen ze. Lezen                                                  Dat smaakt naar meer
                is heel belangrijk en dat                                               en het volgende boek
                is het ook. Alleen valt                                                 is niet meer ver weg. Je
                me op dat het beleid om                                                 raakt met de verhalen
                kinderen aan het lezen                                                  in het boek in dialoog.
                te krijgen blijft steken in                                             Reden ook waarom de
                de techniek. Of het nou                                                 verfilming van een boek
                gaat om de grammati-                                                    meestal teleurstellend is.
                ca, begrijpend lezen of                                                 Er ontstaat geen dialoog,
                woorden leren, het blijft                                               geen identificatie.
                uitgaan van de veron-
                derstelling dat als je de                                               Leren luisteren is geen
                techniek onder de knie                                                  vak op school. Ster-
                hebt het lezen vanzelf                                                  ker, we zijn het aan
                volgt. Dat blijkt echter                                                het afleren. Aandacht
                totaal niet zo te zijn aan-  “We weten ondertussen                      gaat massaal uit naar
                gezien laaggeletterdheid                                                spreken. Spreken als het
                onderhand als een virus   dat een mening van een                        uitdragen van jouw me-
                rondwaart. Een kwart                                                    ning. Mening over van
                van de 15-jarigen kan    hoogopgeleide niet per se                      alles. De niet virologen
                een serieuze en beetje                                                  zeggen heel veel over
                ambtelijke tekst niet   een grotere bijdrage levert                     hoe je het virus moet
                meer tot zich nemen.                                                    bestrijden. De virologen
                Erg? Volgens alle direct-   aan de maatschappij                         op hun beurt zeggen
                en indirect betrokkenen                                                 van alles over hoe de
                bij het onderwijs is dat                                                economie het beste kan
                heel erg zelfs. Oké, dan      dan eentje van een                        overleven. De econo-
                zou je denken daar gaan                                                 men hebben het vooral
                we wat aan doen. Maar           lager opgeleide.”                       over hoe de politiek zich
                nee. Zeker er wordt hier                                                dient te gedragen en de
                veel over vergaderd, wat                                                politiek tenslotte roept
                zeg ik? Heel veel! Dat is                                               over van alles zolang
                goed voor de werkgelegenheid van de mensen die nu nog   het de komende verkiezingen maar dient. Die 10.000 euro
                wel kunnen lezen. Voor de rest schiet het niet erg op.   van de heer Klaver, ja ik zeg de heer Klaver want ik ken
                                                               hem niet, is uiteraard verdwenen uit de belangstelling. Dat
                Nou denk ik dat die laaggeletterdheid helemaal niet voort-  vindt de heer Klaver helemaal niet erg. Heeft toch even de
                komt uit het al dan niet inzetten van nieuwe technieken.   aandacht gehad.
                Ook met veel marketinggeweld het belang van lezen
                onderstrepen gaat niet veel opleveren. Waarom niet?   Wie kent nog het bordje in de bus, toen die nog een keer
                Omdat kinderen slecht die overheidsboodschappen lezen   of twee voorbijkwam per dag op het platteland en dat
                en bovendien zou het daar niet over moeten gaan. Leren   gebeurt binnenkort weer, “niet spreken met de chauffeur”.
                lezen begint met luisteren. Als je niet kunt luisteren leer je   Die tekst was door iedereen te lezen en goed te begrijpen.




                                                                        Gezondheid bereikbaar voor iedereen 2020 | Jaargang 14  57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60