Page 57 - Gezondheid bereikbaar voor iedereen!
P. 57
COLUMN HERMAN VAN DER WEIDE
Luisteren
et wordt niet lezen. Luisteren naar
gaandeweg elkaar en luisteren naar
duidelijk dat de schrijver met het ver-
H kinderen haal. Pas als je ‘luistert’
steeds minder lezen. En naar het verhaal in het
dat vinden ambtena- boek leer je lezen. Het
ren en de politiek niet verhaal ‘pakt’ je opeens.
goed, zeggen ze. Lezen Dat smaakt naar meer
is heel belangrijk en dat en het volgende boek
is het ook. Alleen valt is niet meer ver weg. Je
me op dat het beleid om raakt met de verhalen
kinderen aan het lezen in het boek in dialoog.
te krijgen blijft steken in Reden ook waarom de
de techniek. Of het nou verfilming van een boek
gaat om de grammati- meestal teleurstellend is.
ca, begrijpend lezen of Er ontstaat geen dialoog,
woorden leren, het blijft geen identificatie.
uitgaan van de veron-
derstelling dat als je de Leren luisteren is geen
techniek onder de knie vak op school. Ster-
hebt het lezen vanzelf ker, we zijn het aan
volgt. Dat blijkt echter het afleren. Aandacht
totaal niet zo te zijn aan- “We weten ondertussen gaat massaal uit naar
gezien laaggeletterdheid spreken. Spreken als het
onderhand als een virus dat een mening van een uitdragen van jouw me-
rondwaart. Een kwart ning. Mening over van
van de 15-jarigen kan hoogopgeleide niet per se alles. De niet virologen
een serieuze en beetje zeggen heel veel over
ambtelijke tekst niet een grotere bijdrage levert hoe je het virus moet
meer tot zich nemen. bestrijden. De virologen
Erg? Volgens alle direct- aan de maatschappij op hun beurt zeggen
en indirect betrokkenen van alles over hoe de
bij het onderwijs is dat economie het beste kan
heel erg zelfs. Oké, dan dan eentje van een overleven. De econo-
zou je denken daar gaan men hebben het vooral
we wat aan doen. Maar lager opgeleide.” over hoe de politiek zich
nee. Zeker er wordt hier dient te gedragen en de
veel over vergaderd, wat politiek tenslotte roept
zeg ik? Heel veel! Dat is over van alles zolang
goed voor de werkgelegenheid van de mensen die nu nog het de komende verkiezingen maar dient. Die 10.000 euro
wel kunnen lezen. Voor de rest schiet het niet erg op. van de heer Klaver, ja ik zeg de heer Klaver want ik ken
hem niet, is uiteraard verdwenen uit de belangstelling. Dat
Nou denk ik dat die laaggeletterdheid helemaal niet voort- vindt de heer Klaver helemaal niet erg. Heeft toch even de
komt uit het al dan niet inzetten van nieuwe technieken. aandacht gehad.
Ook met veel marketinggeweld het belang van lezen
onderstrepen gaat niet veel opleveren. Waarom niet? Wie kent nog het bordje in de bus, toen die nog een keer
Omdat kinderen slecht die overheidsboodschappen lezen of twee voorbijkwam per dag op het platteland en dat
en bovendien zou het daar niet over moeten gaan. Leren gebeurt binnenkort weer, “niet spreken met de chauffeur”.
lezen begint met luisteren. Als je niet kunt luisteren leer je Die tekst was door iedereen te lezen en goed te begrijpen.
Gezondheid bereikbaar voor iedereen 2020 | Jaargang 14 57