Page 56 - Gezondheid bereikbaar voor iedereen!
P. 56
2.0 ZORG
ns zorgstelsel is een van de van de Sociaal-Economische Raad. ‘Aan-
beste ter wereld, zo is recentelijk vankelijk waren de verwachtingen over de
wederom geconcludeerd in het impact van digitalisering in de zorg hoog-
Orapport ‘De Zorgverzekerings- gespannen. Digitale zorg zou de effectivi- Hayke Veldman
wet in perspectief’ van de Argumentenfa- teit, toegankelijkheid, betaalbaarheid en
briek. Dat brengt tegelijk de verantwoor- kwaliteit van de zorg voorgoed verbeteren,
delijkheid met zich mee om het stelsel te de positie van patiënten versterken, de Hayke Veldman is sinds juni 2014 lid van
onderhouden, zodat het ook een van de professionaliteit en het werkplezier van de Tweede Kamer namens de VVD. Sinds
beste ter wereld blijft. Hierin staan we voor zorgverleners vergroten. (…) Inmiddels zijn september 2019 is hij woordvoerder
een aantal grote uitdagingen, zoals de die verwachtingen bijgesteld. De werke- zorg (cure), waaronder Zorgverzeke-
toenemende zorgvraag, het personeels- lijkheid van de zorg is trager en vraagt om ringswet, zorgtoeslag, drugs, voed-
tekort in de zorg, de betaalbaarheid en de aandacht voor de patiënt en ruimte voor selkwaliteit, genees- en hulpmiddelen,
bereikbaarheid van zorg. Met name op dit de zorgprofessional.’ gezondheidstoezicht en infectieziekte-
laatste punt ken ik dagelijks vele verwon- bestrijding, waaronder Covid-19.
dermomenten. Dat implementatie van digitale zorg wel
snel kan is afgelopen maart aangetoond.
Al heel lang wordt er in het zorgveld ge- Aan het begin van de coronacrisis is de
poogd de stap te maken naar 2.0-zorg. Met zorg, noodgedwongen, razendsnel om-
2.0 zorg bedoel ik onder andere slimme geschakeld naar digitale zorg. Patiënten meerwaarde die het heeft voor met name
zorg, digitale zorg, zorg zoveel mogelijk hoefden niet meer naar de huisarts of het de patiënt, die niet meer hoeft te reizen
dichtbij huis en het liefst thuis. We zien in ziekenhuis te komen, maar werden gehol- naar een zorglocatie en voor de zorgverle-
het veld talloze voorbeelden van manieren pen via digitale consults. Op spoedposten ner die meer tijd overhoudt voor patiënten.
waarop zorg niet meer in het ziekenhuis werd gebruik gemaakt van beeldbellen om En niet onbelangrijk, voor de betaalbaar-
plaatsvindt, maar bij de patiënt thuis. Zo goede triage te kunnen blijven verlenen. heid van de zorg.
heeft het Isala in Zwolle sinds 2019 het Het gezegde ‘onder druk wordt alles vloei-
‘Connected Care Center’. Dit programma baar’ manifesteerde zich voor onze ogen. Want de digitale transitie heeft ook zijn
stimuleert de ontwikkeling en groei van Ik heb veel zorginstellingen gesproken die meerwaarde aan de voorkant van de zorg,
ziekenhuiszorg waarbij de patiënt niet deze manier van digitale zorgverlening op het terrein van preventie. Met behulp
meer naar het ziekenhuis komt, maar thuis willen blijven vasthouden. Dit lijkt me een van smartwatches en gezondheidsapps
de zorg ontvangt door middel van onder goede beweging. Met alle uitdagingen kunnen mensen hun gezondheid volgen
andere beeldbellen, of thuismonitoring waar we voor staan kan digitale transitie en gezondheidsdoelen voor zichzelf
waarbij de data in het ziekenhuis kunnen een enorme meerwaarde zijn voor blijven- neerzetten. Deze trend zien we de laatste
worden uitgelezen. de en goede bereikbaarheid van de zorg. jaren toenemen en ik juich dit van harte
toe. Hierover heb ik ook een initiatiefnota
Dit is voor mij het toonbeeld van bereikba- Helaas zien we dat veel zorglocaties weer geschreven waarin ik oproep het gebruik
re gezondheidszorg dichtbij huis. Digitale terugzakken naar de traditionele fysieke van deze technologie meer te stimuleren,
innovaties in de zorg gaan razendsnel en zorgverlening. Dat is jammer. Juist dit en er ook zorg voor te dragen dat voor de
het liefst zien we deze snelheid ook in de momentum moet voor de digitale zorg gebruiker duidelijk is welke technologie
implementatie ervan in het zorgdomein. ten volle benut worden. Hier maak ik mij in bewezen effectief is. Deze zorginnovaties
Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger, de Kamer in de verschillende debatten en kunnen ervoor zorgen dat Nederland kop-
zo concludeert ook het recentelijk rapport overleggen ook hard voor. Ik geloof in de loper wordt op het gebied van moderne
preventie en daarmee ook wellicht voor-
komen dat de zorgvraag op het gebied van
leefstijlziektes toeneemt.
“Want de digitale transitie heeft ook Concluderend zie ik de meerwaarde van de
zijn meerwaarde aan de voorkant digitale transformatie in de zorg en ik zie
ook de urgentie ervan als we kijken naar de
van de zorg, op het terrein van pre- uitdagingen waar we voor staan. Ik zie ook
dat de werkelijkheid trager en terughou-
ventie. Met behulp van smartwatches dender is. Ik zie het als volksvertegen-
woordiger ook als mijn taak om die mooie
en gezondheidsapps kunnen mensen voorbeelden van digitale transformatie ten
gehore te brengen in de Tweede Kamer:
hun gezondheid volgen.” digitaal waar het kan, dat is wat mij betreft
de norm. Dit doen we voor de patiënt, voor
de zorgverlener, en voor de toekomstbe-
stendigheid van ons zorgstelsel.
56 voor ondernemende zorg en public affairs