Page 56 - Gezondheid bereikbaar voor iedereen!
P. 56

2.0  ZORG

















                 ns zorgstelsel is een van de   van de Sociaal-Economische Raad. ‘Aan-
                 beste ter wereld, zo is recentelijk   vankelijk waren de verwachtingen over de
                 wederom geconcludeerd in het   impact van digitalisering in de zorg hoog-
         Orapport ‘De Zorgverzekerings-     gespannen. Digitale zorg zou de effectivi-  Hayke Veldman
          wet in perspectief’ van de Argumentenfa-  teit, toegankelijkheid, betaalbaarheid en
          briek. Dat brengt tegelijk de verantwoor-  kwaliteit van de zorg voorgoed verbeteren,
          delijkheid met zich mee om het stelsel te   de positie van patiënten versterken, de   Hayke Veldman is sinds juni 2014 lid van
          onderhouden, zodat het ook een van de   professionaliteit en het werkplezier van   de Tweede Kamer namens de VVD. Sinds
          beste ter wereld blijft. Hierin staan we voor   zorgverleners vergroten. (…) Inmiddels zijn   september 2019 is hij woordvoerder
          een aantal grote uitdagingen, zoals de   die verwachtingen bijgesteld. De werke-  zorg (cure), waaronder Zorgverzeke-
          toenemende zorgvraag, het personeels-  lijkheid van de zorg is trager en vraagt om   ringswet, zorgtoeslag, drugs, voed-
          tekort in de zorg, de betaalbaarheid en de   aandacht voor de patiënt en ruimte voor   selkwaliteit, genees- en hulpmiddelen,
          bereikbaarheid van zorg. Met name op dit   de zorgprofessional.’      gezondheidstoezicht en infectieziekte-
          laatste punt ken ik dagelijks vele verwon-                            bestrijding, waaronder Covid-19.
          dermomenten.                      Dat implementatie van digitale zorg wel
                                            snel kan is afgelopen maart aangetoond.
          Al heel lang wordt er in het zorgveld ge-  Aan het begin van de coronacrisis is de
          poogd de stap te maken naar 2.0-zorg. Met   zorg, noodgedwongen, razendsnel om-
          2.0 zorg bedoel ik onder andere slimme   geschakeld naar digitale zorg. Patiënten   meerwaarde die het heeft voor met name
          zorg, digitale zorg, zorg zoveel mogelijk   hoefden niet meer naar de huisarts of het   de patiënt, die niet meer hoeft te reizen
          dichtbij huis en het liefst thuis. We zien in   ziekenhuis te komen, maar werden gehol-  naar een zorglocatie en voor de zorgverle-
          het veld talloze voorbeelden van manieren   pen via digitale consults. Op spoedposten   ner die meer tijd overhoudt voor patiënten.
          waarop zorg niet meer in het ziekenhuis   werd gebruik gemaakt van beeldbellen om   En niet onbelangrijk, voor de betaalbaar-
          plaatsvindt, maar bij de patiënt thuis. Zo   goede triage te kunnen blijven verlenen.   heid van de zorg.
          heeft het Isala in Zwolle sinds 2019 het   Het gezegde ‘onder druk wordt alles vloei-
          ‘Connected Care Center’. Dit programma   baar’ manifesteerde zich voor onze ogen.   Want de digitale transitie heeft ook zijn
          stimuleert de ontwikkeling en groei van   Ik heb veel zorginstellingen gesproken die   meerwaarde aan de voorkant van de zorg,
          ziekenhuiszorg waarbij de patiënt niet   deze manier van digitale zorgverlening   op het terrein van preventie. Met behulp
          meer naar het ziekenhuis komt, maar thuis   willen blijven vasthouden. Dit lijkt me een   van smartwatches en gezondheidsapps
          de zorg ontvangt door middel van onder   goede beweging. Met alle uitdagingen   kunnen mensen hun gezondheid volgen
          andere beeldbellen, of thuismonitoring   waar we voor staan kan digitale transitie   en gezondheidsdoelen voor zichzelf
          waarbij de data in het ziekenhuis kunnen   een enorme meerwaarde zijn voor blijven-  neerzetten. Deze trend zien we de laatste
          worden uitgelezen.                de en goede bereikbaarheid van de zorg.   jaren toenemen en ik juich dit van harte
                                                                              toe. Hierover heb ik ook een initiatiefnota
          Dit is voor mij het toonbeeld van bereikba-  Helaas zien we dat veel zorglocaties weer   geschreven waarin ik oproep het gebruik
          re gezondheidszorg dichtbij huis. Digitale   terugzakken naar de traditionele fysieke   van deze technologie meer te stimuleren,
          innovaties in de zorg gaan razendsnel en   zorgverlening. Dat is jammer. Juist dit   en er ook zorg voor te dragen dat voor de
          het liefst zien we deze snelheid ook in de   momentum moet voor de digitale zorg   gebruiker duidelijk is welke technologie
          implementatie ervan in het zorgdomein.   ten volle benut worden. Hier maak ik mij in   bewezen effectief is. Deze zorginnovaties
          Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger,   de Kamer in de verschillende debatten en   kunnen ervoor zorgen dat Nederland kop-
          zo concludeert ook het recentelijk rapport   overleggen ook hard voor. Ik geloof in de   loper wordt op het gebied van moderne
                                                                              preventie en daarmee ook wellicht voor-
                                                                              komen dat de zorgvraag op het gebied van
                                                                              leefstijlziektes toeneemt.
            “Want de digitale transitie heeft ook                             Concluderend zie ik de meerwaarde van de

              zijn meerwaarde aan de voorkant                                 digitale transformatie in de zorg en ik zie
                                                                              ook de urgentie ervan als we kijken naar de
             van de zorg, op het terrein van pre-                             uitdagingen waar we voor staan. Ik zie ook
                                                                              dat de werkelijkheid trager en terughou-
           ventie. Met behulp van smartwatches                                dender is. Ik zie het als volksvertegen-
                                                                              woordiger ook als mijn taak om die mooie
            en gezondheidsapps kunnen mensen                                  voorbeelden van digitale transformatie ten
                                                                              gehore te brengen in de Tweede Kamer:
                      hun gezondheid volgen.”                                 digitaal waar het kan, dat is wat mij betreft
                                                                              de norm. Dit doen we voor de patiënt, voor
                                                                              de zorgverlener, en voor de toekomstbe-
                                                                              stendigheid van ons zorgstelsel.
          56      voor ondernemende zorg en public affairs
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60