Page 19 - Gezondheid bereikbaar voor iedereen!
P. 19
De Academy staat voor: “Samen met
zorgorganisaties voeding en gastvrijheid Gerben Hengeveld
naar een hoger niveau tillen”. De Huus- Gerben Hengeveld heeft na zijn opleiding aan
kes Academy biedt sinds enkele jaren in de Hotelschool diverse managementfuncties
samenwerking met Horeca Academie een ingevuld in de Horeca. In 1995 heeft hij de stap
compleet nieuw programma trainingen en naar de zorg gemaakt, waar hij ruim 4 jaar
e-learningmodules aan gericht op voeding werkzaam is geweest voor Sodexho Health
en gastvrijheid in de zorg. Denk hierbij aan and Care. Hier is hij verantwoordelijk geweest
onderwerpen als voedselveiligheid, voe- voor grote projecten waaronder reorganisaties,
dingsleer, allergenen- en dieetleer, maar keukenbouwprojecten en conceptontwikkeling.
ook thema’s als cliëntparticipatie, zelf In 1999 heeft hij de stap gemaakt naar een com-
eten en drinken organiseren op de groep merciële functie bij Huuskes. De eerste jaren
en zelf koken komen aan bod. De oplei- stonden in het teken van Acquisitie & New Busi-
dingen zijn geschikt voor medewerkers ness voor Zuid en West Nederland. Vanuit deze
die werken in kleinschalige woongroepen hoedanigheid heeft hij zich doorontwikkeld als
of zorgrestaurants in verzorgingshuizen, Manager Marketing & New Business, waarbij hij
verpleeghuizen, revalidatie instellingen in 2013 toegetreden is tot het directieteam.
en (geestelijke) gehandicapteninstellingen
die klanten zijn van Huuskes. Daarnaast
zijn er ook speciale trainingen voor lei-
dinggevenden en ziekenhuizen”.
Wordt er binnen de zorg naar uw idee op je Eten & Drinken, gastvrijheid en beleving Boscu en Hengeveld sluiten af: “Het
dit moment voldoende gebruik daadwerkelijk een hoge prioriteit geeft. Dit gaat in de zorg vaak over ‘de ingredi-
gemaakt van voeding als een krachtig verdient zich terug in kortere hersteltijd, entenkosten van Eten & Drinken’. De
instrument ter bevordering van het een grotere cliënt- en patiënttevredenheid integrale voedingskosten per dag wor-
herstel en het vergroten van weerbaar- en daardoor op termijn in verminderde den echter grotendeels gemaakt door
heid? Zijn er (innovatie)kansen die wij, zorgkosten”. het proces en niet door de ingrediënten.
wat u betreft, nu laten liggen? Inkoop gestuurde organisaties richten
Is er nog een specifieke ‘call to action’ zich bij aanbestedingen van Eten &
Boscu: “Er zijn nog zeker kansen die we richting zorgprofessionals, patiënten, Drinken te specifiek op de ingrediënten,
samen kunnen benutten. Veel zorgor- de politiek, overheid en/of onze overige terwijl juist het integrale voedingspro-
ganisaties vertellen dat Eten & Drinken lezers, die u rond het thema voeding voor ces het grootste deel van de kostprijs
vanuit hun visie een belangrijk speerpunt de zorg op deze plaats zou willen doen? bepaalt. Daarbij moeten we ook zeker
is. Helaas zien we regelmatig dat er toch te Zijn er bijvoorbeeld enkele knelpunten te niet vergeten te kijken naar de op-
weinig wordt geïnvesteerd in kwalitatieve benoemen waar patiënten, zorgorgani- brengsten van gezond en lekker ‘Eten &
goede medewerkers, die dit beleid naar de saties en/of zorgprofessionals tegenaan Drinken’ in de zorg. Die zijn groot!”.
praktijk kunnen vertalen. Ons advies; inves- lopen? En heeft u ook aanbevelingen hoe
teer in de organisaties rondom voeding, als de knelpunten op te lossen?
De voordelen van Eten & Zo
MEEST COMPLETE ASSORTIMENT VOOR DE • Altijd inzicht in wat er besteld is door middel
KLEINSCHALIGE ZORG van de handige gezamenlijke agenda
Eten & Zo biedt alles wat woongroepen nodig • Grip op budget met behulp van de slimme
hebben op het gebied van eten en drinken. budgettool
• Meer dan 6.000 maaltijden en boodschappen • Leuke spaaracties, culinaire inspiratie en
in één bestelapp handige receptenvideo’s
• Zowel A-merken als Jumbo huismerk
• Uitgebreide keuze in dieetmaaltijden PERSOONLIJKE SERVICE EN ONDERSTEUNING
• Groot assortiment zorgartikelen zoals medi- Huuskes ondersteunt woongroepen met slimme
sche voeding en professionele schoonmaa- logistiek en persoonlijke ondersteuning om hen
kartikelen zodoende te helpen met de organisatie van eten
en drinken. Denk bijvoorbeeld aan:
GEBRUIKSVRIENDELIJKE BESTELAPP • Trainingen en ondersteuning op het gebied
Bestellen met Eten & Zo werkt simpel en snel. van bestellen, regenereren, voedingsveilig-
Slimme functies, duidelijke foto’s en een over- heid, gezonde voeding en diëten/allergenen
zichtelijke lay-out zorgen ervoor dat medewer- • Flexibele leveringen (mogelijk tot in de
kers tijd besparen en weer plezier krijgen in het koelkast)
bestellen van eten en drinken. • Behulpzame klantenservice en projectma-
• Bestel je vaste boodschappen nog sneller met nagers
behulp van eigen bestellijsten
Gezondheid bereikbaar voor iedereen 2020 | Jaargang 14 19