Page 19 - Gezondheid bereikbaar voor iedereen!
P. 19

De Academy staat voor: “Samen met
            zorgorganisaties voeding en gastvrijheid                            Gerben Hengeveld
            naar een hoger niveau tillen”. De Huus-                             Gerben Hengeveld heeft na zijn opleiding aan
            kes Academy biedt sinds enkele jaren in                             de Hotelschool diverse managementfuncties
            samenwerking met Horeca Academie een                                ingevuld in de Horeca. In 1995 heeft hij de stap
            compleet nieuw programma trainingen en                              naar de zorg gemaakt, waar hij ruim 4 jaar
            e-learningmodules aan gericht op voeding                            werkzaam is  geweest voor Sodexho Health
            en gastvrijheid in de zorg. Denk hierbij aan                        and Care. Hier is hij verantwoordelijk geweest
            onderwerpen als voedselveiligheid, voe-                             voor grote projecten waaronder reorganisaties,
            dingsleer, allergenen- en dieetleer, maar                           keukenbouwprojecten en conceptontwikkeling.
            ook thema’s als cliëntparticipatie, zelf                            In 1999 heeft hij de stap gemaakt naar een com-
            eten en drinken organiseren op de groep                             merciële functie bij Huuskes. De eerste jaren
            en zelf koken komen aan bod. De oplei-                              stonden in het teken van Acquisitie & New Busi-
            dingen zijn geschikt voor medewerkers                               ness voor Zuid en West Nederland. Vanuit deze
            die werken in kleinschalige woongroepen                             hoedanigheid heeft hij zich doorontwikkeld als
            of zorgrestaurants in verzorgingshuizen,                            Manager Marketing & New Business, waarbij hij
            verpleeghuizen, revalidatie instellingen                            in 2013 toegetreden is tot het directieteam.
            en (geestelijke) gehandicapteninstellingen
            die klanten zijn van Huuskes. Daarnaast
            zijn er ook speciale trainingen voor lei-
            dinggevenden en ziekenhuizen”.

              Wordt er binnen de zorg naar uw idee op   je Eten & Drinken, gastvrijheid en beleving   Boscu en Hengeveld sluiten af: “Het
              dit moment voldoende gebruik    daadwerkelijk een hoge prioriteit geeft. Dit   gaat in de zorg vaak over ‘de ingredi-
              gemaakt van voeding als een krachtig   verdient zich terug in kortere hersteltijd,   entenkosten van Eten & Drinken’. De
              instrument ter bevordering van het  een grotere cliënt- en patiënttevredenheid   integrale voedingskosten per dag wor-
              herstel en het vergroten van weerbaar-  en daardoor op termijn in verminderde   den echter grotendeels gemaakt door
              heid? Zijn er (innovatie)kansen die wij,   zorgkosten”.           het proces en niet door de ingrediënten.
              wat u betreft, nu laten liggen?                                   Inkoop gestuurde organisaties richten
                                                Is er nog een specifieke ‘call to action’   zich bij aanbestedingen van Eten &
            Boscu: “Er zijn nog zeker kansen die we   richting zorgprofessionals, patiënten,   Drinken te specifiek op de ingrediënten,
            samen kunnen benutten. Veel zorgor-  de politiek, overheid en/of onze overige   terwijl juist het integrale voedingspro-
            ganisaties vertellen dat Eten & Drinken   lezers, die u rond het thema voeding voor   ces het grootste deel van de kostprijs
            vanuit hun visie een belangrijk speerpunt   de zorg op deze plaats zou willen doen?   bepaalt. Daarbij moeten we ook zeker
            is. Helaas zien we regelmatig dat er toch te   Zijn er bijvoorbeeld enkele knelpunten te   niet vergeten te kijken naar de op-
            weinig wordt geïnvesteerd in kwalitatieve   benoemen waar patiënten, zorgorgani-  brengsten van gezond en lekker ‘Eten &
            goede medewerkers, die dit beleid naar de   saties en/of zorgprofessionals tegenaan   Drinken’ in de zorg. Die zijn groot!”.
            praktijk kunnen vertalen. Ons advies; inves-  lopen? En heeft u ook aanbevelingen hoe
            teer in de organisaties rondom voeding, als   de knelpunten op te lossen?



            De voordelen van Eten & Zo

            MEEST COMPLETE ASSORTIMENT VOOR DE   •  Altijd inzicht in wat er besteld is door middel
            KLEINSCHALIGE ZORG                  van de handige gezamenlijke agenda
            Eten & Zo biedt alles wat woongroepen nodig   •  Grip op budget met behulp van de slimme
            hebben op het gebied van eten en drinken.   budgettool
            •  Meer dan 6.000 maaltijden en boodschappen   •  Leuke spaaracties, culinaire inspiratie en
             in één bestelapp                   handige receptenvideo’s
            •  Zowel A-merken als Jumbo huismerk
            •  Uitgebreide keuze in dieetmaaltijden   PERSOONLIJKE SERVICE EN ONDERSTEUNING
            •  Groot assortiment zorgartikelen zoals medi-  Huuskes ondersteunt woongroepen met slimme
             sche voeding en professionele schoonmaa-  logistiek en persoonlijke ondersteuning om hen
             kartikelen                       zodoende te helpen met de organisatie van eten
                                              en drinken. Denk bijvoorbeeld aan:
            GEBRUIKSVRIENDELIJKE BESTELAPP    •  Trainingen en ondersteuning op het gebied
            Bestellen met Eten & Zo werkt simpel en snel.   van bestellen, regenereren, voedingsveilig-
            Slimme functies, duidelijke foto’s en een over-  heid, gezonde voeding en diëten/allergenen
            zichtelijke lay-out zorgen ervoor dat medewer-  •  Flexibele leveringen (mogelijk tot in de
            kers tijd besparen en weer plezier krijgen in het   koelkast)
            bestellen van eten en drinken.    •  Behulpzame klantenservice en projectma-
            •  Bestel je vaste boodschappen nog sneller met   nagers
             behulp van eigen bestellijsten



                                                                        Gezondheid bereikbaar voor iedereen 2020 | Jaargang 14  19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24