De zeven kritische succesfactoren voor innovatie
Vijay Govindarajan, Mark Sebell en Jay Terwilliger hebben een set kritische succesfactoren ontwikkeld waaraan een organisatie moet voldoen wil een innovatie daadwerkelijk productief zijn. Ik heb deze criteria vrij vertaald naar zeven kritische succesfactoren voor het innovatieproces op zich en met concrete voorbeelden aangegeven hoe Borstkankervereniging Nederland (BVN), als landelijke patiëntenorganisatie voor iedereen die te maken heeft met borstkanker of de erfelijke belasting voor borstkanker, hieraan bijdraagt. Deze zeven kritische succesfactoren licht ik als volgt toe.
Een duidelijk gevoel voor urgentie
De patiënt die in het dagelijks leven geconfronteerd wordt met de impact van de ziekte en de daarvoor benodigde zorg op alle facetten van haar leven, voelt vanuit ervaring als geen ander de noodzaak om de zorg verder te verbeteren. Daarmee voedt de patiënt het gevoel van urgentie bij de arts. Hoe erger de ziekte en hoe moeilijker de strijd tegen de ziekte, hoe sterker deze wisselwerking. Storytelling is een manier om het effect van deze interactie tussen patiënt en arts ook over te brengen op stakeholders die in het innovatieproces verder van de patiënt afstaan, zoals zorgverzekeraars, zorgadviseurs en beleidsmakers. Het gaat om de kracht van de persoonlijke verhalen. Zodat men steeds teruggebracht wordt naar de kern: "Cut the crap, hier gaat het om". Patiëntenorganisaties zijn dé bron van storytellers.
U moet ingelogd zijn om het hele artikel te kunnen lezen in het laatst verschenen VOZ magazine.