Door bewustwording en creatief stimuleren van gewenst gedrag kunnen we mensen ondersteunen bij een gezond eet- en leefpatroon!

Interview met prof.dr. Willemijn van Dolen, hoogleraar Marketing aan de Universiteit van Amsterdam

Door bewustwording en creatief stimuleren van gewenst gedrag kunnen we mensen ondersteunen bij een gezond eet- en leefpatroon!
12–03–2015

Prof. dr. Willemijn van Dolen onderzoekt en doceert aan de Universiteit van Amsterdam. Als geen ander kan Van Dolen licht werpen op het vraagstuk van marketing en hoe deze juist in te zetten om mensen te faciliteren bij het maken van de gezonde keuze. Want het is duidelijk: zeggen dat we moeten stoppen met roken, gezonder moeten eten, minder alcohol moeten drinken en meer moeten bewegen, is niet altijd effectief gebleken. Van Dolen over de waarde van het instrument marketing.

Door: Frank Verheul

U heeft diverse functies bekleed in de marketing en bent nu actief in dit vakgebied vanuit de UvA. Wat is uw fascinatie met dit vak?

Van Dolen: “Ik ben begonnen met een studie psychologie in Groningen. Ik heb me toen beziggehouden met het onderzoeken van beelden van verhoren met kinderen, die getuige of slachtoffer waren van een misdrijf. En naar het effect van verhoortechnieken. Pas later ben ik me gaan richten op marketing en vanwege mijn promotieonderzoek in Maastricht deļ¬nitief in dat vakgebied beland. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in menselijk gedrag en methoden om dat te sturen. Daarin verandert veel en dat vind ik interessant, als mens en als onderzoeker”.

Heeft marketing als ‘beïnvloeder van gedrag’ naar uw mening op dit moment een ‘goed imago’? Of zijn de percepties rond dit vakgebied wisselend?

Van Dolen: “Dat is niet zo eenduidig te zeggen. Als het gaat om onderwerpen als leefstijl dan zijn de bedrijven, waar ik veel contact mee heb, zeker ontvankelijk voor actuele kwesties als gezondheid, preventie en overgewicht. Natuurlijk is er een dilemma als het gaat om de commerciële doelstellingen van bedrijven en de wijze waarop de marketinginstrumenten daarvoor worden ingezet”.

Van Dolen vult aan: “Maar het vakgebied ontwikkelt mee, net als de mensen die ervoor kiezen om zich te specialiseren in marketing. Bij mijn studenten bemerk ik bijvoorbeeld veel maatschappelijk bewustzijn. Ik besprak laatst met studenten dat ik in de supermarkt een tweede zak sinaasappelen had meegenomen, omdat deze in de aanbieding was. Een deel van de studenten gaf daarop aan dat zij dat niet zouden doen in verband met de problematiek van de voedselverspilling. Van die discussies leer ik ook weer”.

U moet ingelogd zijn om het gehele artikel te kunnen lezen.

Alliantie Nederland Rookvrij!
Oude Gracht Groep
IKA Ned
Stichting Kwalificatie & Curriculum Autoriteit
VERA Health and Education
De Rookvrije Generatie