Van regels naar klant

Bas Leerink haalt de klant letterlijk en figuurlijk naar binnen

Van regels naar klant
01–10–2012

De huidige dynamiek in de zorg doet een enorm beroep op organisaties die in dit veld werken. Als lerende organisaties moeten zij zich continu aanpassen aan de veranderende wereld van de klant. Voor Menzis betekent dit: de klant naar binnen halen én samenwerken met zorgpartners, om continu de zorg en dienstverlening voor de klant te verbeteren.

Door: Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis

De Menzis-organisatie is ontstaan uit het samengaan van een aantal regionale ziekenfondsen en particuliere zorgverzekeraars. We waren in die jaren een administratiekantoor, ambtelijk en overheidsgedreven. Met de Basisverzekering kwam er marktwerking voor zorgverzekeraars. Onze klanten konden opeens jaarlijks overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dat vraagt een andere dynamiek: klantgericht, ondernemend, flexibel, dienstverlenend, concurrerend op kwaliteit en prijs.

Inmiddels is Menzis uitgegroeid tot een gezondheidsorganisatie die zich ook richt op welzijn en gezondheid. We zijn in 2008 gefuseerd met Azivo, dat inmiddels volledig is geïntegreerd binnen onze organisatie. Ook hebben we ons marktaandeel in Groningen, Overijssel, Gelderland en Den Haag vergroot, onze winstgevendheid verhoogd en hebben we inmiddels meer dan 2,1 miljoen klanten. Dit laatste mede dankzij het succesvolle internetlabel AnderZorg. Gedurende de afgelopen jaren zijn we steeds meer één sterke Menzis-organisatie geworden, met één toekomstbestendig systeem voor één set van processen.U moet ingelogd zijn om het hele artikel te kunnen lezen in het laatst verschenen VOZ magazine.

Alliantie Nederland Rookvrij!
Oude Gracht Groep
IKA Ned
Stichting Kwalificatie & Curriculum Autoriteit
VERA Health and Education
De Rookvrije Generatie