De overheid is op verschillende manieren betrokken bij de geneesmiddelen met financiering van onderzoek, beleid, regelgeving, toelating, toezicht en faciliteiten. Het toelatingssysteem van geneesmiddelen is 53 jaar geleden ontstaan. Het College Beoordeling Geneesmiddelen CBG is hiermee belast. Indertijd was de aanleiding de zogenaamde Softenon affaire, waardoor de overheid zich steviger met de toelating van nieuwe geneesmiddelen moest gaan bemoeien. Maar nu horen wij kritiek op de stroperigheid naast detail regelgeving en de bemoeizucht bij de prijsvorming, al dan niet vanuit de EU. Het eerdere doel van die toelatingsprocedure lijkt in die nieuwe kritiek wat uit beeld te raken. Ook is er een ontwikkeling gaande dat een aantal vaccins en geneesmiddelen op basis van personalized medicine op maat voor een patiënt gemaakt kunnen worden. Dat levert weer nieuwe problemen op ten aanzien van de voorgeschreven opzet en omvang van evidence studies. De mal van de toelatingsdocumentatie past dan niet meer zo goed op de innovatie. Hoe bevaart u die woelige zee met de verschillende windrichtingen en klippen?
Van Raaij: “Die zee en wind is voor Nederland, als kapitein op dat spreekwoordelijke schip, een kolfje naar onze hand. Dat heeft de minister van VWS ook tijdens het Nederlandse voorzitterschap EU in de eerste 6 maanden van 2016 laten zien. De kans is opgepakt om de onderwerpen te agenderen die in Nederland maar ook in vele andere landen spelen. Op dit dossier was, samengevat, ons leidende motief: nieuwe innovatieve geneesmiddelen sneller bij de patiënt maar tegen aanvaardbare prijzen. Hoe zorgen wij dat nieuwe middelen duurzaam betaalbaar zijn en blijven; nu, over 10, 20, en 30 jaar?”.
U moet ingelogd zijn om het gehele artikel te kunnen lezen.