Alliantie Nederland Rookvrij!
Oude Gracht Groep
IKA Ned
Stichting Kwalificatie & Curriculum Autoriteit
Zorg Ondernemend Nederland
De Rookvrije Generatie
ER ZIJN ‘DWARSDENKERS’ NODIG OM DE ZORG TE VERANDEREN.

ER ZIJN ‘DWARSDENKERS’ NODIG OM DE ZORG TE VERANDEREN.

Interview met Carl Verheijen, directeur Gezondheidscentra De Nije Veste & Corlaer

21–12–2016

Hoe inspiratie, visie, gemeenschappelijke waarden gecombineerd met hard en veel werken kan leiden tot vernieuwende zorg tussen 1e en 2e lijn. Carl Verheijen is schaatskampioen geweest, zoveel is zeker. Nu is hij succesvol in het neerzetten van een vernieuwend zorgconcept in Nijkerk. Verheijen weet als geen ander dat er binnen de zorg veel, erg veel partijen zijn die mee moeten doen. Hij spreekt over het neerzetten van 30 dominosteentjes die ook nog eens op de juiste manier moeten omvallen om alle stakeholders er blijvend bij te betrekken, enthousiast te krijgen en vooral ook te houden. Er zijn echter toch ook wel weer donkere wolken die, hoe kan het anders in de zorg, bij de financierbaarheid zitten.

Door: Herman van der Weide

Als we kijken naar uw drive, dan geeft u aan ‘te focussen op gezondheid en niet op zorg’. Dat is een insteek die wij met recht vernieuwend kunnen noemen, omdat in ons huidig gezondheidszorgsysteem de focus met name op zorg ligt. We zien dat terug op allerlei manieren; de organisatie van de cure in algemene zin en de financiering per verrichting in specifieke zin. U laat het echter niet bij een visie op gezondheid; in uw organisaties maakt u echt de doorvertaling naar een vernieuwde financieringssystematiek voor (chronische) longzorg. Kunt u daar iets meer over vertellen?

Verheijen: “Laat ik beginnen dit uit te leggen aan de hand van een voorbeeld, waar iedereen zich iets bij kan voorstellen. Stel je wilt in je organisatie een schoon toilet dat ook nog eens lekker ruikt. Je huurt een schoonmaker in, je spreekt een prijs af en hoe die vervolgens gaat schoonmaken laat je graag aan hem of haar over. Zolang de uitkomst maar is dat het toilet schoon is en lekker ruikt. In de zorg gaat het precies andersom. Daar maak je een contract over de wijze waarop je gaat werken om het toilet schoon te maken. Vervolgens ga je een toiletborstel kopen die kleurloos dient te zijn, in ieder geval 12 haartjes moet hebben en geen 20. Tijdens gebruik moet je drie keer linksom draaien en twee keer rechtsom. Tot slot moet je dit drie keer per dag doen en laten controleren door een daartoe bevoegde functionaris, waarvoor je eerst een uitgebreid verslag hebt geschreven. Zo gebeurt het dat je eind van de dag voor al deze handelingen moet gaan betalen maar niet weet of het toilet schoon is. Of het schoon is zijn we vergeten te contracteren. Op een vergelijkbare wijze is de zorg gecontracteerd in Nederland”.

U moet ingelogd zijn om het gehele artikel te kunnen lezen.

naar het nieuwsoverzicht