Allereerst: de Nederlandse zorg is goed en iets om trots op te zijn Roorda begint met de vaststelling dat we in Nederland goede zorg leveren en uitstekend opgeleide professionals hebben: “Wij hoeven ons zeker niet te schamen voor hoe wij onze zorg verlenen en hoe wij onze zorgprofessionals opleiden. Dit gaat echter niet vanzelf, dat vergt een investering in onze mensen maar ook in een klimaat, waar de gedachte leeft dat we van onze fouten kunnen leren. Dit is een nadrukkelijke voorwaarde om de kwaliteitsverbetering in de zorg ook daadwerkelijk te kunnen realiseren”. Roorda licht toe dat het een verkeerde benadering is om, wanneer er door iemand een fout is gemaakt, vooral bezig te zijn met wie de fout gemaakt heeft en waar wij de schuld hiervan neer kunnen leggen. Roorda: “Het is een feit dat straffen slechter werkt dan belonen. Als wij dus willen dat wij het telkens een beetje beter doen, dan moeten wij de mensen belonen voor de openheid als er gesproken kan worden over de punten die verbetering behoeven”.
U moet ingelogd zijn om het hele artikel te kunnen lezen in het laatst verschenen VOZ magazine.